Middelbare school
In Iran heb ik de middelbare school gedaan. Volgens het Iraanse onderwijssysteem moeten de scholieren in de laatste fase van hun school een specifieke keuze maken voor hun vakkenpakket. Dit is in feite te vergelijken met de keuze voor een vakopleiding. In de laatste fase van mijn school in Iran heb ik gekozen voor de richting Perzische taal en poëzie. De laatste fase bedraagt in Iran in totaal vier jaar. Mijn Iraanse diploma werd in Nederland gewaardeerd op 4-HAVO. Stichting Nuffic is in Nederland belast met waardering van buitenlandse diploma’s.
Nederlandse taal
Kort na mijn komst in Nederland begon ik met het leren van de Nederlandse taal. Ik heb de taal voornamelijk geleerd door met mensen om mij heen te praten en vragen te stellen. Ik heb toen het staatsexamen NT-II (Nederlands als tweede taal) gedaan. Dit examen bestaat uit vier onderdelen, namelijk: spreken, schrijven, lezen en luisteren. Ik heb aan alle vier onderdelen met succes deelgenomen. Het niveau van het staatsexamen NT-II is vergelijkbaar met het taalniveau van het VWO.
Daarna heb ik een secretariële opleiding gedaan via het kenniscentrum ECABO, die overeenkomt met de MEAO-opleiding. Ook toen heb ik veel aandacht besteed aan de Nederlandse taal. Na het afronden van die opleiding wist ik dat ik graag verder wilde studeren. Ik wilde graag aan de universiteit gaan studeren.
Rechten en Filosofie
Voor de toelating tot de universiteit was mijn Iraanse diploma niet voldoende. Om die reden heb ik het staatsexamen VWO gedaan. Voor mijn voorbereiding op dat examen heb ik toen enkele vakken gevolgd via het Jemes Boswell instituut in Utrecht. Na het slagen voor het staatsexamen VWO kon ik gaan studeren aan de universiteit.
Ik ben in Utrecht Rechten en Filosofie gaan studeren. De keuze om Rechten te studeren werd mede bepaald door mijn grote affiniteit met vraagstukken rondom mensenrechten, vluchtelingschap en bescherming van rechten en vrijheden van burgers. Tijdens mijn studie Filosofie vond ik inspiratie in de werken van grote verlichtingsdenkers als de Duitse Immanuel Kant.
Publicaties tijdens studie
Tijdens mijn studie heb ik mij tevens beziggehouden met wetenschappelijk onderzoek. Dit heeft geresulteerd in een tweetal publicaties. De eerste publicatie betreft een rapport met als titel Student of schoonmaker. In opdracht van de Stichting voor Vluchteling-Studenten heb ik een onderzoek gedaan naar de juridische mogelijkheden voor het studeren met behoud van de bijstandsuitkering door hoog opgeleide vluchtelingen, die een aanvullende studie moeten doen, maar die vanwege hun leeftijd niet in aanmerking komen voor een studiefinanciering.
Werk en functies tijdens studie
Ook ben ik tijdens mijn studie actief geweest binnen enkele organen, waaronder de Faculteitsraad en het Onderwijsbestuur. Binnen deze organen zette ik mij in voor het behartigen van de belangen van studenten en voor het mogelijk maken van vernieuwingen binnen het onderwijs. Verder heb ik tijdens mijn studie enkele bijbaantjes gehad. Zo werkte ik enkele uren in de week bij Dedocon als Redacteur voor een gesproken blad voor mensen met een visuele beperking (Moet je horen).