Het kinderpardon, zoals neergelegd in het regeerakkoord, kent enkele criteria die niet in lijn zijn met het belang van kinderen. Zo moeten de gezinnen onder het Rijkstoezicht zijn geweest. Zo niet, komen de kinderen niet aanmerking voor het kinderpardon. Alsof dit de kinderen toe te rekenen is. Vaak is dit ook hun ouders niet toe te rekenen. Zij werden door de overheid op straat gezet en moesten ze een onderdak vinden en zo verdwenen ze uit het Rijkstoezicht.
Een ander criterium is dat de kinderen niet in aanmerking komen voor het kinderpardon als één van hun ouders een strafblad heeft. Natuurlijk is het niet goed te praten dat volwassen mensen strafblad hebben. Vraag is echter of je de kinderen een verblijfsvergunning moet onthouden door het gedrag van hun ouders. Kinderen afrekenen op het gedrag van ouders. Vraag is of het eerlijk is.
Weer een ander criterium is dat gezinnen een asielaanvraag moeten hebben ingediend. Sommige ouders hebben een aanvraag ingediend vanwege schrijnende omstandigheden of voor het verblijf bij familie. Zij hebben dus een ander hokje aangevinkt op het formulier dan de asielprocedure. Een ander hokje aankruisen betekent no merci voor de kinderen. Sommige van die kinderen zijn in Nederland geboren en kennen het land van hun ouders helemaal niet.
Worteling
In het voorstel dat eerder gemaakt werd te komen tot een kinderpardon ging het nadrukkelijk om het vereiste van worteling. Het ging om de vraag in hoeverre een kind in Nederland is geworteld. Het was een hele legitieme vraag. Het raakt immers aan de belangen van het kind, zijn ontwikkeling en aan zijn overlevingskansen bij eventuele terugkeer.
In 2011 werd het belang van worteling nog eens duidelijk. De toenmalige minister Leers wilde het Afghaanse meisje Sahar uitzetten. Sahar was geworteld in Nederland. Zij kende haar vaderland niet en sprak de taal niet. Bovendien was zij zo verwesterd dat zij zich gedroeg als een Hollandse meid. Afhankelijk legde Leers die zaak voor aan de rechter. Maar hij zag kennelijk de bui al hangen en trok de zaak in uit angst voor precedent.
De mate van worteling en verwestering zag Leers als een legitieme reden om aan Sahar en haar gezin een verblijfsvergunning te geven, en andere Afghaanse meisjes in dezelfde situatie. Andere criteria deden er niet meer toe.
Regels
Staatssecretaris Teeven zei vorige week in het debat dat de worteling niets te maken heeft met dit kinderpardon. Ook al ben je hier geboren en woon je meer dan tien jaar in Nederland. En al zit je hier op school en heb je vrienden gemaakt. Al ken je het vaderland niet en spreek je de taal van dat land niet. En al komen er ruim 300 burgemeesters, maatschappelijke organisaties en scholen in actie.
Kortom, ook al ben je helemaal geworteld in de Nederlandse samenleving, en ondanks alle acties uit de samenleving, dan nog kun je worden uitgezet als je bijvoorbeeld niet valt onder het Rijkstoezicht.
Regels zijn regels zei Teeven in het debat. Er zijn echter ook andere regels waaraan Nederland gebonden is zoals het Kinderrechtenverdrag. Het zijn regels die tot doel hebben om de belangen van kinderen te beschermen en hun rechten te waarborgen. Het belang van kinderen moet voorop staan.
Moeder Teresa
Ruim een miljoen Syrische kinderen zijn op de vlucht als gevolg van geweld. Zij verblijven in de overvolle vluchtelingenkampen. Veel kinderen lijden in landen als India en Bangladesh vanwege zware kinderarbeid. In landen als Sierra Leone en Liberia werden kinderen ingezet te vechten als kindsoldaten. Veel kinderen krijgen, vaak in de Afrikaanse landen, vanwege armoede niet de kans een menswaardig leven te hebben.
Als je honderd mensen niet kunt helpen, help er dan eentje. Het waren de woorden van Moeder Teresa. Als er in de discussie over het kinderpardon argumenten over de worteling en het belang van het kind niet meer ertoe doen, is het misschien goed om inspiratie te zoeken bij deze woorden van Moeder Teresa.
Als Nederland zijn we niet in staat om het leed bij al die miljoenen kinderen weg te nemen. We kunnen wel de kinderen die buiten het kinderpardon vallen, in totaal 600, zekerheid en veiligheid bieden door ze in Nederland te laten blijven in plaats van ze uit te zetten naar onveilige landen als Afghanistan en Irak.